GOALS – En guide til at sætte mål og opnå de bedste resultater

marts 15, 2018
laursencoaching

Herunder finder du 3 steps, der vil hjælpe dig med at opnå de mål, du brænder for.

GOALS Step 1. Hvad vil du opnå?

Dit outcome goal er det ultimative resultat, du ønsker at opnå.

Hvad dit outcome goal? Du må gerne sætte barren højt! Dette mål skal være din motivation – det, som får dig til at handle selv på de dage, hvor du har mest lyst til at give op.

Vær sikker på, at dit mål er positivt, målbart og motiverende. Dit outcome goal er din destination, men det bør ikke være dit primære fokus. Det er vigtigtere at have en detaljeret plan over hvordan du opnår dit mål. Det er nemt at ende med et negativt og stresset mindset hvis du fokuserer mere på resultatet og dermed ting, du ikke kan kontrollere end på din process og dine handlinger, som er inden for din kontrol.

Eksempel på et outcome goal:

– At blive topscorer i 1. division i næste sæson

Når du har udført step 1 og sikret at dit mål er positivt, målbart og motiverende kan du gå videre til step 2. Hvis du har mere end ét outcome goal bør du udfylde GOALS for hvert af dine outcome goals. Jeg vil dog anbefale, at du arbejder fokuseret med et/få mål ad gangen.

GOALS Step 2. Hvad skal der til?

Dine performance goals er de afgørende delmål, der vil føre dig til dit slutmål.

Lav en tidslinje med de performance goals, der vil udvikle dig til at opnå dit ultimative resultat.

I step 2 fokuserer du på delmål, der er inden for din kontrol. For at du kan opnå dit outcome goal må du vide hvad det kræver af dig på forskellige stadier af din tidslinje. Vær sikker på at alle dine performance goals er specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsrealistiske i forhold til din tidslinje. Design din tidslinje så du altid ved hvad dit næste skridt er.

Eksempler på performance goals:

  • Forbedre mit skud og modtagelse af bolden med mit venstre ben
  • Yde 100 procent til hver eneste træning/kamp
  • Blive hurtigere på de første 5 meter
  • Bliv stærkere og få bedre timing i hovedstødsdueller
  • Træffe hurtigere beslutninger når jeg modtager bolden

Gå videre til step 3 når du er klar til at handle på dine mål.

GOALS Step 3. Hvordan vil du gøre det?

Dine actions er de handlinger, der kræves af hvert af dine performance goals.

Se på din tidslinje og find 3-5 handlinger for hvert af dine performance goals. Dine actions vil være dit umiddelbare fokuspunkt. Hvad skal du helt specifikt arbejde på for at opnå dine performance goals?

Dine actions er inden for din kontrol og handler om processen i din udvikling. Fokuser mere på processen end på resultatet for at bevare motivationen og reducere frustration. Husk at være disciplineret og hold dig til din tidslinje – vejen til succes kræver hårdt arbejde.

Eksempler på actions for ”Forbedre mit skud og modtagelse af bolden med mit venstre ben”:

  • To gange i ugen gennemgår jeg min teknik og udvikling med min træner
  • Ekstra fokus på at aflevere og afslutte med venstre ben til træning

Eksempler på actions for ”Yde 100 procent til hver eneste træning/kamp”:

  • Bevidst bevare et positivt mindset gennem alle træninger/kamp
  • Visualiser succes inden kampe
  • Evaluer alle træninger/ kampe og ærligt bedømme indsats og udviklingsområder

Vil du vil holde øje med at dine resultater bevæger sig i en positiv retning? For ned til kun 149,-/måneden kan du få adgang til Performance Support. Et effektivt opfølgningsværktøj, der gør status og fastholder dit fokus på dine mål og fokusområder.

Du modtager hver uge en mail, hvor du bliver bedt om at markere niveauet for dine fokusområder. Yderligere modtager du ugentligt resultatet som en grafisk oversigt, der viser din udvikling i forhold til dine mål. Du vil se sort på hvidt, om du bør gøre en større eller anderledes indsats.

Læs mere og tilmeld dig her

28459557_10156177129832292_2128237213_o

No comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *