5 TRIN TIL AT HÅNDTERE FRYGTEN FOR ANDRES TANKER

september 22, 2015
laursencoaching

Af Kathrine Laursen, Performance- og Businesscoach

Har du nogensinde taget nogle vigtige beslutninger, baseret på hvad du ”troede” at andre mente, syntes og forventede af dig? Har du prøvet at føle dig fanget imellem dine egne ønsker og andres ønsker? Har du hørt dig selv italesætte, at hvis du ikke skulle tage højde for dit og dat, ville det have været et nemt valg. Har du nogensinde lagt søvnløs, fordi at du troede andre havde en specifik holdning til dig? Jeg kan også stille spørgsmålet meget simpelt: Lader du dig styre af andres forventninger? Lader du dig styre af hvad andre tænker om dig?

1. Hvem er ”andre”?
Når vi taler om andre menneskers forventninger til dig, er et vigtigt spørgsmål: hvem er andre? Vær specifik! Er det nogen du kender eller er det nogen du ikke kender? Er det en eller flere personer? Når du er blevet specifik, er det tid til at være ærlig. Er din bekymring reel eller er det en historie eller et skrækscenarie, som du har opdigtet i dine tanker? Jeg oplever sjældent, at de mennesker som virkelig holder af os, går mere op i at deres forventninger bliver opfyldt, end om vi er glade og har det godt. Samtidig synes jeg at livet er for kort til at lade dig stoppe af forventninger fra nogen, som du slet ikke kender. Jeg tror, at du er enig.

2. Hvad forventer de?
Hvad er det, at de her mennesker forventer af dig? At du skal gøre eller være noget bestemt? At du skal sætte andres sted, før dit eget? Måske forventer andre at du bliver forfremmet på din arbejdsplads, at du får topkarakterer på din uddannelse, at du altid står til rådighed, at du interesserer dig for madlavning, eller noget helt femte. Lav en liste over hvem disse andre er, samt hvad du mener de forventer af dig. Gennemgå nu listen, og kig på de enkelte personer og forventninger. Hvordan ved du at det er aktuelt og sandt? Er det noget folk har fortalt dig, eller antager du blot at andre mennesker forventer noget bestemt? Måske det ville hjælpe hvis du spurgte dig frem, i stedet for at konkludere på andres vegne!

3. Og hvad så hvis du ikke lever op til det?
Hvad enten du med sikkerhed ved at der er reelle forventninger til dig, eller om du blot antager det, så ligger en stor del af den følelsesmæssige forløsning ofte under dette trin. For hvad er det, at der vil ske, hvis du ikke lever op til andres forventninger? Hvorfor ønsker du at undgå dette? Og hvorfor er det lige at det er vigtigere at leve op til andres forventninger end til dine egne? Tænk dig godt om, mærk efter i din krop, og forsøg at se på det med andre og nye øjne.

4. Frygten for ”hvad andre tænker”
Ifølge Sofia Manning, er denne frygt blandt de tre overordnede former for frygt. Vi tør ikke at være unikke, anderledes, stikke hovedet ud fra mængden, eller være rigtig dygtige. Det der sker, er at vi frygter andre menneskers dom. Vi frygter, hvad andre tænker om os. Måske måler du dig hele tiden med andre, du frygter hvad de tænker om dig, og du spejler dig hele tiden, for at se om du er okay i forhold til andre. Hvordan kommer din frygt til udtryk? Hvad er det, du er bange for?

5. Hvad vil DU?
Hvad er dine forventninger? Har du nået at overveje det, eller har du brugt al din tid og energi på andres forventninger til dig? Når du fokuserer på hvad andre mennesker tænker om dig og det du laver, så er der stor chance for at du glemmer at mærke efter hvad du selv synes. Du glemmer simpelthen at fokusere på, hvad du selv gerne vil. Når det sker, får andre mennesker en masse magt over dig, hvilket er i forhold til både dine handlinger, følelser og tanker.

Når du kender til dine egne forventninger, er det nemmere at acceptere og/eller ignorere hvad andre forventer. Men når du ikke selv har en målstreg, er der stor risiko for at den bliver defineret og bestemt af andre. Dit største ansvar er dig selv, og hvis du bruger al din tid på andres tanker og forventninger, er det sværere at fokusere på dine egne. Tag ansvar for dig selv allerede i dag. Hvad vil du gerne? Hvad er dine drømme? Dine mål? Dine forventninger?

IMG_3016_SH

2 Comments. Leave new

Hej Kathrine,

Utrolig gode pointer. Desværre er der mange der i større eller mindre grad er bange for hvad andre tænker om dem. Som psykolog er det et af de tilfælde som vi ofte ser.

Fortsæt det gode arbejde – og god artikel i øvrigt 🙂

Svar
laursencoaching
6. oktober 2015 9:53

Hej Anna

Tak for din kommentar.
Ja, jeg oplever også at det fylder hos rigtig mange mennesker.

Ha’ en god dag 🙂
Kathrine

Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *