10 ALMINDELIGE TANKEMØNSTRE DER FØRER TIL NEGATIV ADFÆRD

juli 21, 2015
laursencoaching

Alle vores tanker er styrende for vores adfærd. Det specielle ved disse 10 mønstre er, at de kan virke forhindrende og heraf medføre negative konsekvenser

(Kilde: Manning Inspire)

Her finder du 10 tankemønstre, som er dybt indgroet i mange mennesker. Kan du genkende dig selv i nogle af dem?

1. Alt-eller-intet tænkning:
Du kender det måske også som sort/hvid tænkning, der er præget af termer som ”altid” og ”aldrig”. Hvis du fejler tænker du at det altid vil gå galt, og hvis din præstation ikke er perfekt ser du dig selv som en total fiasko.

2. Overgeneralisering
Du tager isolerede tilfælde og bruger dem til at lave brede generaliseringer. Du ser eksempelvis en enkelt negativ begivenhed, som et nederlagsmønster der aldrig ender.

3. Mentalt filter
Du fokuserer udelukkende på visse aspekter, imens resten ignoreres. Oftest hører du selektivt det der gør dig ked af det, ligesom at en negativ bagatel får lov til at få din opmærksom, trods bagatellen er omgivet af en masse positive ting.

4. Diskvalificerer det positive
Du nedskyder alle de positive oplevelser, og føler ikke at ”de tæller”. På den måde fastholder du dine negative tanker, som ellers strider imod de oplevelser du har i din hverdag.

5. Drager forhastede konklusioner
Du formoder noget negativt, selvom der ikke er noget bevis som understøtter det. Måske tankelæser du og formoder andres intentioner. Måske forventer du at dårlige ting vil ske og du føler derfor at din forudsigelse allerede er et faktum.

6. Forstørrelse og minimering
Du overdriver negative ting og underdriver positive ting. Måske opblæser du katastrofer og har fokus på det værst tænkelige udfald, selvom det er usandsynligt.

7. Følelsesmæssig ræsonnement
Du lader dine følelser styre dine beslutninger og argumenter, snarere end at lade den objektive virkelighed være medbestemmende. Når du bliver fanget i følelsesmæssige ræsonnementer, kan du ikke skelne imellem følelser og fakta.

8. Burde
Du fokuserer på det, du ikke kan kontrollere. Du tænker måske at du selv burde handle anderledes, eller være noget i en bestemt situation. Måske synes du at andre burde handle anderledes? Når dit fokus er på ”burde”, kan du ikke slappe af.

9. Mærkning
Du tildeler mærkater og/eller navne til dig selv eller andre mennesker, i stedet for at beskrive adfærden. Det betyder at vi ikke taler om selve handlingen, men konkluderer derimod med det samme hvad det vil sige om personen og tildeler vedkommende et navn. I stedet for at have fokus på selve handlingen (“han sagde at jeg gjorde det forkert”), identificerer du personen med et mærkat eller navn (“han er et fjols”).

10. Personalisering og skyld
Ved ”personalisering” holder du dig selv ansvarlig for noget, der ikke er fuldstændig i din kontrol. Ved ”skyld” placerer du skylden for dine problemer på andre mennesker eller omstændighederne.

Når vi som individer ikke kan overskue en eventuel forandring, tænker vi oftest: ”jamen sådan er jeg som person, det kan jeg ikke ændre”. Jeg er af en anden overbevisning. Når du er bevidst omkring dine egne tankemønstre, kan du også begynde at øve dig i at ændre dem. Det kræver naturligvis at du er opmærksom på dine tanker, hvilket ikke nødvendigvis er en hverken nem eller kortvarig proces. Hvis du har tænkt på en bestemt måde i mange år, vil det tage tid at ændre dine tankemønstre og heraf din adfærd.

Giv dig selv et par fokusområder som du vil arbejde med i forhold til dine tankemønstre, og tag ansvar for at du rent faktisk gør noget andet end det du plejer.

– Kathrine

IMG_3199_SH

 

 

No comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *